Verslag: Puur eten in Italia

De zomervakantie is nu echt bijna ten einde. We kijken als gezin weer terug op een geweldige leuke vakantie in Italië. Na een paar jaar geen zomervakantie in Italië gehad te hebben werd het weer eens tijd. Het zuiden van Italië hebben we al goed uitgekamd dus het werd dit jaar het Noorden. Om iedereen binnen het gezin tevreden te houden werd de vakantie een goede combinatie van strand, stad en bergen, drie totaal verschillende locaties met verschillende eet gewoontes.

Life is a beach:

De eerste dagen waren we vooral aan het bijkomen en ons aan het verwonderen aan het badplaatsje Lido delle Nazioni (onder Venetië) Een plaatsje waar het leven is stil blijven staan in de jaren 70, restaurants en pizzeria’s waren er in overvloed, maar voor mij was het nog een hele klus om maaltijden samen te stellen die helemaal naar mijn wens waren. Tijdens de lunch hadden we het goed. Salades te kust en te keur, Italianen zijn er zelf ook dol op. Wat zo fijn is aan Italiaanse salades is dat ze niet van fancy dressingen houden. Olijfolie, azijn (soms balsamico), peper en zout….blijft beste combinatie die je zelf op je salade kunt aanbrengen.

Glutenvrij in Italië is nog best een ding. Pasta, pizza, broodjes en dolces zijn toch wel de typische Italiaanse gerechten die bol staan van de gluten. Maar de Italianen hebben de glutenvrije varianten al behoorlijk omarmd. Regelmatig kwamen we glutenvrije pizza’s tegen in pizzeria’s en we hadden zelfs een strandtent getroffen waar ze een hele vitrine hadden met glutenvrije muffins, koekjes en soepstengels… wat een feest want ze waren ook nog echt heel lekker.

In de avond koos ik voor de contorni (bijgerechten) die ik samen met een visje at. Een groene salade, tomatensalade of het liefs gegrilde groente als bijgerecht. Friet zien ze ook als groente, maar daar heb ik toch een andere mening over, deze hebben we de hele vakantie vermeden.

Hot in the city:

Na een dikke week strand was ik nog niet klaar met mijn strandbedje, maar mijn reisgezelschap wel. We trokken naar Venetië waar we een geweldig appartement troffen in de buitenwijk Castello. Nou heb ik gehoord dat het heerlijk eten is in Venetië, maar dan moet je er wel een kunst van maken om de zogenaamde “tourist-traps” te vermijden. Dat lukte ons niet heel goed. Door de warmte waren we niet in staat om fijne restaurants en terrasjes uit te stippelen. We plofte gewoon neer wanneer we het niet meer uithielden. Meestal bij een gelateria, waar ik een aqua frizzante (prikwater) bestelde en de kinderen weer een mega ijs verorberde. Dan waren ze wel snel aan hun suikertax, maar het was wel genieten.

Ook in Venetië was de vis heerlijk. Samen met groente van de grill of uit de oven, was het toch weer echt genieten van de pure smaken.

FullSizeRender (7)

In de bergen:

Na de bloedhete stad vertrokken we naar de bergen, waar de temperaturen nog steeds hoog lagen, maar heel aangenaam. Bij Bolzano vonden we een B&B met een heerlijk ontbijt met een prachtig uitzicht. Helaas was het ontbijt niet helemaal in mijn straatje, maar ik kon er wel een voedzaam ontbijt uit halen met vers fruit, noten en eieren. Ook wat volle yoghurt genomen met huisgemaakte jam van zelf geplukte bessen was erg lekker. Het eten met het seizoen is daar ook echt hun tweede natuur, er wordt niets gegeten wat niet nu van het land komt. Heel fijn is dat.

Bolzona is een stad in het Duitstalige gebied van Italië en dat brengt gelijk een heel ander sfeertje met zich mee. Bediening in Tiroler pakjes en lange biertafels waar bier en worst wordt geserveerd gaat zij aan zij met de meer traditionele Italiaanse “ristorantes”. Door de gemengde culturen staan ze in Bolzano ook open voor andere eetgewoonten dan de Italiaanse. We hebben heerlijke humus gegeten in het “enige” biologische restaurant van Bolzano en in een shopping-centre hebben we zowaar genoten van sushi van een loopband. We hadden ook duidelijk zin in afwisseling van spijzen.

IMG_2661 (1)

Vanuit Bolzano gingen we de bergen in. Met de gondel uit het bergplaatsje Corvaro werd je zo de bergen in gebracht. Daar kon je heerlijk wandelen tussen het groen met uitzicht op de ruwe rotsen van de Dolomiti. Net als in Venetië hadden we in de bergen altijd veel water, rauwe noten, vers fruit, komkommer, gedroogd fruit, fruitrepen en rijstwafels mee voor het geval van nood. En dat werkt altijd goed, ook voor in de auto op de terugreis. Het weerhoud je ervan om troep te kopen bij het tankstation.

Al met al weer een heerlijke culinaire, culturele en ontspannen ervaring. Ook deze trip zal in onze herinneringen bijblijven als een fijn familie moment samen.

Elk einde is een begin van iets nieuws:

Volgende week gaan de scholen weer beginnen en dan is het uit met de pret. We gaan weer individueel onze eigen dingen doen, werk, school, sporten en eigen sociale afspraken. Er komen weer hele leuke projecten aan voor Pure Food Coaching en natuurlijk zijn er weer kookworkshops waar je je nog voor kunt opgegeven. Ook daar verheug ik me weer op!