Puur eten in Griekenland

Mijn voor- en achternaam verraden het al, ik heb Italiaanse genen en dat zijn hardnekkige genen die mij en m’n gezin regelmatig naar Italië leiden en het Italiaanse eten omarmen we allen. Jarenlang veel pasta en pizza gegeten en hebben daar enorm van genoten. Totdat ik door vermoeidheidsredenen bij een orthomoleculair arts kwam die mij vertelde dat ik me een stuk beter zou voelen als ik tarwe producten zou laten staan. WAT! Dat gaat mij nooit lukken dacht ik. Toch is het gelukt: pasta en pizza worden nauwelijks nog thuis gegeten en als ze worden gegeten genieten we er enorm van.

Maar goed, deze zomer gingen we dus niet naar Italië, maar weer eens naar Griekenland.

Ik zag er wel een beetje tegen op, met mijn levenstijl van puur en gezond eten zonder tarwe, suiker en zuivel aan de moussaka’s en de souvlaki’s met friet. Geen idee wat ons te wachten stond in een toeristische omgeving.
Nu ben ik wel een paar keer in Athene geweest met een Griekse vriendin en weet dat daar het eten anders is dan in de toeristenrestaurants. De Grieken eten geen toeristen menu op een groot bord gestouwd, maar eerder mezze: een tafel vol met verschillende hapjes en gerechten. Groente, salades, vlees en vis waar je samen van eet. Dus daar hoopte ik op, kleinschalige restaurants met goede verse keuken. BRIAM klein

Wij kwamen aan op het prachtige eiland Chios, super leuk appartement aan het strand en een dorpje waar weinig te doen is behalve slapen, zwemmen, zonnen en eten. Ik zag al gelijk dat het keukentje van het appartement het niet ging worden, omdat ik vrij onhandig ben met keramische kookplaten, uitgebreid koken zat er niet in. Geeft niet, was ook niet echt de bedoeling.
Aangezien vakantie ook loslaten is, liet ik het maar een beetje over me heen komen. Voor de eerste dagen wel van alles meegenomen, een kilo ongebrande noten, verschillende theesoorten, biologische bouillonblokjes, energierepen met fruit en noten voor noodgevallen en natuurlijk een reep chocola.
Met de noten waren we heel blij, het eerste ontbijtje bestond uit vers fruit, noten, gekookte eieren en Griekse yoghurt voor de kinderen, prima en lekker!

Het dorpje was dus heel kleinschalig, twee cafe’s en twee restaurants en een mini market met een treurige groente- en fruitafdeling, dus was het even afwachten wat het eten zou worden. Mijn verwachtingen werden overtroffen. Het enige restaurantje aan het strand had niet alleen een toplocatie, maar ook een topkeuken. Elke dag verse vis, verse groente gekookt (spinazie-achtige chorta, sperciebonen of rode biet en natuurlijk verschillende salades) Daarbij ook nog verschillende omeletten voor mijn dochter en natuurlijk vlees van de grill voor mijn zoon.
MEZZE 2 klein
Bij het rondreizen kwamen we ook in andere restaurants waar we altijd vroegen naar de groente van de dag en er was altijd wel iets, bijvoorbeeld Briam. Heerlijk om koud of warm te eten, een groenteschotel uit de oven met uiteraard veel olijfolie. BRIAM klein

Vakantie en ijsjes zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dus daar wilde ik zeker niet te moeilijk over doen. Wel gaf ik de kinderen elke dag 6 denkbeeldige suikerpunten. Ze mochten 6 suikerpunten gebruiken, ijsje 2 punten, slush puppie 2 punten, frisdrank 2 punten…je kan al raden, frisdrank werd niet meer gedronken, als dat zou betekenen dat ze een ijsje minder zouden krijgen, dan maar liever water bij de maaltijden. Zelf heb ik geen ijs gegeten, maar lekkere meloen, kersen en nectarines uit de vriezer, toch fijn zo’n keukentje in het appartement.

Uiteindelijk bleek het eiland ook grote supermarkten te hebben met biologische noten en zaden afdelingen waar je zelf mocht scheppen, jaja! En de Chios-stad had ook een heerlijke noten winkel, met gojibesjes, chiazaad en alles aanwezig en vooral hele goede prijzen. Daarnaast heeft het eiland verschillende groente en fruitwagens rijden met veel lokale producten. Daar hebben we onderweg veel gebruik van gemaakt, met vers fruit voorhanden hoor je mijn kinderen gelukkig ook niet meer over snoep.
GROENTEKAR klein

Het ontdekken van de Griekse keuken vanuit mijn nieuwe levensstijl en eetpatroon was geweldig. Volgende zomer wellicht weer naar Italië en daar eens goed uitzoeken hoe je zonder pasta en pizza voedzame en gezonde mediterrane maaltijden kan samenstellen.