Review: “OERsterk eten” van Richard de Leth

Voor de boekpresentatie van het nieuwste boek “Oersterk eten” van Richard de Leth werd ik uitgenodigd in de superstore van Ekoplaza op de Stadhouderskade in Amsterdam. Een prachtige gezonde lokatie voor een healthy boek. We kregen niet alleen een exemplaar van het boek, maar werden ook nog eens verrast met verschillende hapjes en drankjes. Het was druk bezocht en bijna alle grote namen uit de healthy food wereld waren aanwezig.

IMG_4866

Richard de Leth heeft als gezondheidsinspirator al eerder drie boeken geschreven, heel interessant, het gaat diep in op het onderwerp wat voeding doet met je lichaam, goede recepten, maar de foto’s en vormgeving waren van lage kwaliteit (en het oog wil ook wat). Dat is met dit boek toch volledig anders. Inhoudelijk een geweldig boek, de recepten van Jolanda Dorenbos zijn verrassend en de foto’s van Annemarie Dufrasnes  erbij zijn ook super smaakvol.

IMG_4813

De verdeling is heel helder. De basis van gezonde voeding wordt weer even uiteengezet met een verdeling van recepten per seizoen, een belangrijk onderdeel van het oereten is het eten volgens de seizoenen. Niet alleen beter voor je lichaam, maar ook voor natuur en portemonnaie. Echt weer heerlijke recepten waar ook ik weer mee vooruit kan. Maar het leukste van het boek vind ik wel de toevoeging van twee doorzettende trends, wildplukken en het eten van insecten.

Wildplukken gebeurd steeds vaker, je zult versteld staan wat je allemaal in het bos, park en in je eigen tuin kunt vinden. Het leuke van dit boek is dat daar dan ook weer recepten aan gekoppeld zijn. Zevenbladpesto ga ik zeker een keer maken, aangezien dit onkruid mijn tuin aan het overwoekeren is.

IMG_4808

En dan het hoofdstuk over het eten van insecten….in Azie eten ze het al jaren, maar hier is men er toch wat huiverig voor. Insecten zijn een enorm grote bron van proteine, en een goede aanvulling op bijv een sportdieet. Ook ik moet nog een paar keer slikken voordat ik een meelworm notenreep ga eten, maar ik weet zeker dat er een tijd komt dat we het allemaal heel normaal gaan vinden. Gelukkig heb ik dan al wat recepten om er iets leuks mee te maken.

Conclusie:

Echt een aanwinst voor alle healthy foodliefhebbers. De basis is voor de beginnende gezonde eter goed uiteengezet, en voor de gevorderde oereters is er ook heel veel informatie die ons weer een stapje verder brengt. Met extra complimenten voor de mooie foto’s van …… en voor de vormgeving, want daar ben ik dan ook gevoelig voor 🙂 Als je van informatieve kookboeken houdt mag deze niet op je boekenplank ontbreken.

Interesse in het boek “OERsterk eten”? KIik dan op hier.

Recept uit “OERsterk eten”:

Tijdens de boekpresentatie had Jolanda Dorenbos een paar snacks gemaakt voor bij de borrel. Een snack viel wel heel erg in de smaak. Nori chips! We konden er niet genoeg van krijgen. Als eerste zocht ik dit recept op en ben het gelijk gaan maken, hier het recept.

IMG_4799